“Ik herken mijn eigen kind niet meer.”
Hoe je als kindercoach ouders en kind kunt ondersteunen bij uitdagingen tijdens de negen-jaarsfase.
“Ik herken mijn eigen kind niet meer,” zegt Anna, terwijl ze naar haar zoon kijkt. Voor haar zit Mees, haar negenjarige zoon. Altijd was hij een vrolijk en spontaan kind, maar de laatste tijd is alles anders. Hij komt thuis van school met tranen in zijn ogen, trekt zich terug op zijn kamer, en barst bij het minste of geringste in huilen uit. Anna voelt zich machteloos. Ze ziet hem worstelen met het verlangen om bij de groep te horen, terwijl hij zichzelf verliest. Mees is onzeker, vergelijkt zichzelf met anderen en lijkt steeds verder weg te glijden in een wereld van twijfel en verdriet.
Anna besloot hulp te zoeken bij een kindercoach
Ze wist niet meer hoe ze haar zoon kon bereiken en zag hoe hij langzaam steeds onzekerder werd. “Hoe kan ik hem helpen om weer in zichzelf te geloven?” was haar hulpvraag. “En hoe zorg ik ervoor dat hij niet meer zo’n last heeft van wat anderen van hem denken?”
Kinderen van negen staan op een cruciaal punt in hun ontwikkeling. Ze worden steeds bewuster van hun eigen identiteit en hun plek binnen de groep. De behoefte om erbij te horen kan op deze leeftijd overweldigend zijn. Kinderen proberen vaak hun gedrag aan te passen om geaccepteerd te worden, wat hen kan afleiden van wie ze werkelijk zijn. Dit kan leiden tot een kind dat thuis emotioneel uitgeput is en ouders die zich gefrustreerd voelen.
De situatie van Mees is hier een typisch voorbeeld van. Zijn poging om erbij te horen leidde ertoe dat hij zijn eigen grenzen overschreed en zichzelf verloor. Dit veroorzaakte groeiende onzekerheid en afstand van de vrolijke jongen die hij ooit was.
Als kindercoach heb je een belangrijke rol in dit proces. Je helpt kinderen hun eigenwaarde ontdekken, zodat ze zichzelf durven zijn. Dit begint met het creëren van een veilige ruimte waar het kind zijn unieke kwaliteiten kan ontdekken en accepteren.
Ouders zijn ook cruciaal in deze fase. Vaak begrijpen zij niet goed wat er speelt tijdens de negen-jaarsfase. Door hen te vertellen over deze ontwikkelingsfase en hoe ze hun kind hier het beste bij kunnen ondersteunen, kunnen ze een actieve rol spelen in het groeiproces. Dit helpt zowel het kind als de ouders om weer in balans te komen.
Herken je deze uitdagingen bij de negenjarigen?
Kinderen die zichzelf verliezen in hun wens om bij de groep te willen horen, en ouders die zich machteloos voelen? Als kindercoach kun jij het verschil maken door zowel het kind als de ouders te begeleiden door deze fase van ontwikkeling.
Maak het verschil met de ‘Ik ben 9’ training
Wil jij ook leren hoe je kinderen in de negen-jaarsfase kunt ondersteunen bij hun zoektocht naar zichzelf en hoe je ouders hierbij kunt begeleiden? In de online training ‘Ik ben 9’ krijg je concrete handvatten en inzichten die je direct kunt toepassen in je praktijk. Schrijf je nu in en maak het verschil voor kinderen en hun ouders.
GRATIS ‘Ik ben 9’ emotiekaarten voor in jouw klas!
Leer kinderen woorden geven aan hun emoties. Vraag de gratis ‘Ik ben 9’ emotiekaartjes aan en ontdek hoe je kinderen kunt ondersteunen bij het herkennen en uiten van hun emoties tijdens de negen-jaarsfase. De emotiekaartjes kun je in de klas gebruiken om de emotionele ontwikkeling van je leerlingen te bevorderen.
De emotiekaartjes zijn onderdeel van de training ‘Ik ben 9’, de online training voor professionals over de ontwikkelingsfase van het kind van 9.