Negenjaarsfase op school

Het boek ‘Ik ben 9’ in de klas: De ervaring van Charlotte

Het is geweldig om te zien hoe leerkrachten zoals Charlotte de Jager het boek ‘Ik ben 9’ inzetten in hun klas. De negen-jaarsfase is een unieke en uitdagende periode, en het is inspirerend om te horen hoe het boek helpt om emoties en gevoelens bespreekbaar te maken. Dit soort ervaringen draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen en de groepsdynamiek. Leerkracht Charlotte de Jager vertelt haar ervaring met het boek ‘Ik ben 9’ in haar klas.

 

Inzicht in de negen-jaarsfase voor leerkrachten

Het boek ‘Ik ben 9’ heeft mij, door het zelf te lezen aan het begin van het schooljaar, inzicht gegeven in deze interessante fase in het leven van kinderen rond de negen jaar. Hierdoor kon ik tijdens de kennismakingsgesprekjes ouders die hierover begonnen ook goed informeren met herkenbare voorbeelden.

 

Kindverhalen en emoties bespreken

Later in het schooljaar, toen ik merkte dat de groep wat onrustig werd qua gevoelens en emoties, heb ik een aantal kindverhalen in het boek uitgezocht waar leerlingen zich het meest in konden herkennen. In een lessenserie begrijpend lezen zijn we op zoek gegaan naar overeenkomsten en verschillen tussen de leerlingen zelf en de kinderen in het boek. Klassikaal hebben we per pauze ook nog een dagboekfragment gelezen en daar een klassengesprek over gevoerd.

Ook is het leuk om de kinderen thuis een eigen kindverhaal te laten schrijven. En een ouder/opa of oma thuis hetzelfde te laten doen, zodat ook thuis het gesprek op gang komt en het kind leert over zijn emoties en gevoelens te praten. Het boek heeft mijn leerlingen geholpen hun gevoelens beter te begrijpen en beter bespreekbaar te maken, door de openheid van de kinderen in het boek. Ik raad als leerkracht het boek ‘Ik ben 9’ aan elke bovenbouwleerkracht aan!

 

Leuke tips voor het gebruik van het boek ‘Ik ben 9’ in de klas

Hier zijn twee leuke tips om het boek in de klas te gebruiken:

Groepsdiscussies: Na het lezen van een verhaal kun je een groepsdiscussie organiseren. Dit geeft leerlingen de kans om hun gedachten en gevoelens te delen en van elkaar te leren. Dit versterkt niet alleen hun begrip van de verhalen, maar ook hun onderlinge band.

Reflectieopdracht: Vraag leerlingen om hun eigen ervaringen en gevoelens op papier te zetten, geïnspireerd door de verhalen in het boek. Dit kan in de vorm van een kort verhaal of een dagboekfragment. Het helpt hen om hun eigen emoties beter te begrijpen en uit te drukken.

 

Creëer een veilige leeromgeving voor emoties

Ik hoop dat het gebruik van dit boek in de klas blijft groeien, zodat meer kinderen de kans krijgen om hun emoties te verkennen en te delen. Samen kunnen we een veilige omgeving creëren waarin kinderen zich gehoord en begrepen voelen. Het is aan ons, als volwassenen, om deze belangrijke gesprekken op gang te brengen.

Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik van boeken in de klas? 

 

Aanvraag inkijkexemplaar boek 'Ik ben 9'

Nadat je jouw gegevens hebt verzonden ontvang je jouw inkijkje in het boek 'Ik ben 9' in jouw mail!