Leerkracht Charlotte de Jager vertelt haar ervaring met het boek ‘Ik ben 9’ in haar klas.
Het boek ‘Ik ben 9’ heeft mij, door het zelf te lezen aan het begin van het schooljaar, inzicht gegeven in deze interessante fase in het leven van kinderen rond de negen jaar. Hierdoor kon ik tijdens de kennismakingsgesprekjes ouders die hierover begonnen ook goed informeren met herkenbare voorbeelden.
Later in het schooljaar, toen ik merkte dat de groep wat onrustig werd qua gevoelens en emoties, heb ik een aantal kindverhalen in het boek uitgezocht waar leerlingen zich het meest in konden herkennen.
In een lessenserie begrijpend lezen, zijn we op zoek gegaan naar overeenkomsten en verschillen tussen de leerlingen zelf en de kinderen in het boek.
Klassikaal hebben we per pauze ook nog een dagboekfragment gelezen en daar een klassengesprek over gevoerd.
Ook is het leuk om de kinderen thuis een eigen kindverhaal te laten schrijven. En een ouder/opa of oma thuis hetzelfde te laten doen, zodat ook thuis het gesprek op gang te komt en het kind leert over zijn emoties en gevoelens te praten.
Het boek heeft mijn leerlingen en hun ouders geholpen hun gevoelens beter te begrijpen en beter bespreekbaar te maken, door de openheid van de kinderen in het boek.
Ik raad als leerkracht het boek ‘Ik ben 9’ aan elke bovenbouwleerkracht aan!